Mieli ja keho kuntoon rinteessä

Mikäli nautit kauniista maisemista, pakkasen raikastamasta ulkoilmasta ja vauhdin huumasta, on laskettelu lajisi. Laskettelu sopii kaikenikäisille ja sillä saat niin kropan kuin mielenkin teräväksi. Lumisilla rinteillä tulee helposti vietettyä useampi tunti ja lasketteluun onkin hyvä varata noin kolmisen tuntia. Raikkassa ilmassa ja luonnon helmassa stressitasot vähenevät ja arjen murheet unohtuvat. Talvella erityisesti pienikin auringosta saatava D-vitamiini kannattaa kerätä talteen ja helpoiten se käy rinteellä päivää paistatellen.

Laskettelu on oiva tapoja harjoittaa lihaskuntoa, tasapainoa sekä koordinaatiokykyä. Luminen ja vaihteleva alusta laittavat erityisesti syvät lihakset ja pakarat hommiin.

Laskettelusta hyötyä kasvuikäisilleRelated image

Laskettelun kovan vauhdin luomat haasteet, jarrutukset ja käännökset ovat hyväksi nivelten ja luuston kehitykselle. Laji on suositeltavaa aloittaa jo lapsena, jolloin laskettelussa vaaditusta tasapainoilusta ja koko kehon koordinoinnista tulee kuin polkupyörällä ajoa; kerran nuorena opittua, ei hevillä vanhempanakaan unohda.

Toki vaikka et nuorempana rinteille päässyt, voi laskettelun aloittaa minkä ikäisenä tahansa, sillä se sopii niin kankeammille senioreille kuin myös toimistotyössä kangistuneille aikuisillekin. Tärkeintä lajin aloittamisessa on oikea asenne.

Laskettelun ensiaskeleet

Laskettelu aloitetaan harjoittelemalla aurakäännöstä, jossa jalat käännetään sisäänpäin niin, että suksien etukärjet osoittavat toisiaan. Aurakäännöksiä tehdään siirtelemällä painoa sukselta toiselle. Tässä ensimmäisessä harjoituksessa on tärkeää muistaa pitää kantoja mahdollisimman erillään ja etukärkiä yhdessä. Auralla pääsee hyvin alkuun ja saa tuntumaa välineistä sekä maastosta.

Kun aura sujuu helposti ja alkaa tuntua siltä, että vauhtia saisi olla hieman lisää, käännetään sukset sojottamaan samaan suuntaan vierekkäin. Yhdensuuntaisilla suksilla tehdään luisuvia käännöksiä kohottautumalla aina kääntösuuntaan. Tässä tekniikassa jalat nousevat noin hartioiden leveydelle. Tärkeää on löytää itselle hyvä ja joustava asento, jotta eivät pienet pomput yllätä rinteessä.

Yhdensuuntaisten suksien kanssa tekniikan opettelua voi jatkaa helposti eteenpäin. Leikkaavia käännöksiä tehdään kääntämällä suksia kantilleen kallistamalla nilkkoja, polvia ja lopulta lantiota.

Hyvä lasketteluasento lähtee painon laittamisesta mahdollisimman eteen, sillä käännös tapahtuu suksien etuosassa. Polvilla voit painaa monojen etuläppiin, pitää käsiä edessä ja olla pienessä etukumarassa asennossa ja polvet joustavassa koukussa. Mitä enemmän harjoittelet, sitä varmempaa tuntumaa saat ja löydät itseäsi miellyttävän lasketteluasennon.